Skip to main content

Pencen - Pelarasan Pencen

Soalan Lazim

Keputusan Mahkamah Persekutuan Berkaitan Akta Penyelarasan Pencen (Pindaan) 2013

  • 1. Apakah kesan keputusan Mahkamah Persekutuan terhadap pesara?

    Bayaran pencen kepada semua pesara perlu dikembalikan kepada amaun pencen asal iaitu:

    1. pegawai awam yang bersara sebelum 2013 – bayaran pencen dikembalikan kepada amaun Disember 2012; dan
    2. pegawai awam yang bersara mulai 2013 – bayaran pencen dikembalikan kepada amaun asal semasa bersara
  • 2. Adakah pesara perlu membuat pembayaran semula kenaikan pencen dua peratus (2%) yang telah diberikan mulai tahun 2013?

    Tidak perlu. Mahkamah Persekutuan telah memutuskan bahawa Kerajaan tidak boleh mengutip balik penyelarasan pencen tahunan sebanyak 2% yang telah dibayar sebelum ini.

  • 3. Apa yang dimaksudkan dengan bantuan khas sebagai Penghargaan Khas Kepada Pesara (PKKP)?

    PKKP adalah inisiatif Kerajaan untuk mengharmonikan pelaksanaan keputusan Mahkamah Persekutuan dengan memelihara kebajikan pesara.

    PKKP merupakan pembayaran perbezaan amaun pencen semasa dengan amaun pencen asal bagi menjadikan amaun yang diterima oleh pesara setiap bulan, sama seperti amaun pencen semasa.

    Sebagai contoh, sekiranya amaun pencen asal pesara pada bulan Disember 2012 ialah sebanyak RM1,413.49, manakala amaun pencen bulan Jun 2023 ialah sebanyak RM1,757.43, pengiraan PKKP adalah seperti berikut:

    Amaun pencen asal + bantuan khas PKKP = amaun semasa
    = RM1,413.49 + RM343.94 = RM1,757.43

  • 4. Sehingga bila PKKP dibayar kepada pesara?

    Berdasarkan keputusan Jemaah Menteri, bayaran PKKP akan dibuat bermula pada bulai Julai 2023 hingga Disember 2024.

  • 5. Bilakah penyelarasan pencen bagi pesara-pesara akan dibuat?

    Penyelarasan pencen akan dibuat selaras dengan pelaksanaan semakan gaji pegawai Perkhidmatan Awam.

  • 6. Adakah Kerajaan bercadang untuk melaksanakan semakan gaji pegawai Perkhidmatan Awam dalam masa yang terdekat ini?

    Semasa Majlis Amanat Perdana Perkhidmatan Awam ke-19 (MAPPA XIX) pada 16 Ogos 2024, YAB Perdana Menteri telah mengumumkan pelaksanaan Sistem Saraan Perkhidmatan Awam (SSPA) yang antara lainnya, ialah pemberian pelarasan gaji sebanyak 15% kepada pegawai Kumpulan Pelaksana dan Kumpulan Pengurusan dan Profesional serta pelarasan gaji sebanyak 7% kepada pegawai Kumpulan Pengurusan Tertinggi. Pelaksanaan pemberian pelarasan gaji ini akan dilaksanakan secara berfasa iaitu Fasa 1 pada 1 Disember 2024 dan Fasa 2 pada 1 Januari 2026. Penyelarasan pencen juga akan dilaksanakan berdasarkan pelarasan peratusan ke atas gaji akhir pesara mengikut kumpulan perkhidmatan masing-masing berdasarkan peruntukan di bawah Akta Penyelarasan Pencen 1980 [ Akta 238].

Soalan Lazim

PENCEN, Soalan Lazim, Faq

Baca selanjutnya: Pencen - Pelarasan Pencen

  • Hits: 49469

Pencen - Urusan Pembayaran

Soalan Lazim

Urusan Pembayaran Pencen

  • 1. Apakah prosedur sekiranya pesara ingin menukar bank pembayar pencen?

    Berkuatkuasa Ogos 2012, penukaran akaun bank bagi pesara/penerima pencen hanya dibenarkan sekali sahaja dalam tempoh setahun. Setiap permohonan perlu disertakan dengan surat Permohonan Pertukaran Akaun Bank seperti di http://www.jpapencen.gov.my/penukaran_akaun.html

    Setelah dilengkapkan, hantaran pos boleh dibuat ke alamat seperti berikut ;-
    Kumpulan Wang Persaraan (KWAP)
    Skytech Tower 2, Jalan Teknokrat 2,
    Cyberjaya, 63000 Cyberjaya,
    Selangor, Malaysia

  • 2. Apakah bayaran pencen bulanan melalui skim A dan skim B?

    a.  Skim A

    1. Bayaran secara automatik setiap bulan ke dalam akaun bank persendirian sama ada akaun simpanan atau akaun semasa.
    2. Pesara mempunyai pasangan yang dikahwini dalam perkhidmatan (iaitu pasangan yang layak diberi pencen terbitan selepas kematian pesara).

    b.  Skim B

    1. Bayaran secara pengkreditan ke dalam akaun bank setiap bulan kepada pesara atau penerima pencen. Walau bagaimanapun, penerima perlu menandatangani borang tuntutan pencen di mana-mana cawangan bank yang dipilih sebelum duit pencen tersebut dikreditkan ke akaun.
    2. Pesara/ penerima pencen tunggal (bujang/ duda/ balu) dan TIADA pihak lain yang akan menerima pencen terbitan selepas kematian pesara/ penerima pencen.
    3. Penerima pencen yang uzur, OKU atau anak di bawah umur 12 tahun.
    4. Bagi pesara/ penerima pencen yang tidak berupaya untuk hadir ke bank pada setiap bulan, Wakil Diri boleh dilantik dengan menggunakan Borang JPA.BP.SKP.B07: Pelantikan Wakil Diri Untuk Pesara atau Penerima Pencen dan Borang JPA.BP.SPT.B06: Maklumat Akaun Bank Penerima Pencen (dibenarkan penggunaan akaun perseorangan atau akaun bersama).

    c.  Skim A Berwakil (dengan permohonan)

    1. Pesara/ penerima pencen (bujang/ duda/ balu) dan TIADA pihak lain yang akan menerima pencen terbitan selepas kematian pesara/ penerima pencen.
    2. Pesara/ penerima pencen boleh membuat penukaran cara bayaran pencen dari Skim B ke Skim A Berwakil (Pengkreditan Automatik Ke Bank) dengan syarat melantik Wakil Diri dengan menggunakan Borang JPA.BP.SKP.B08: Permohonan Perlantikan Wakil Skim A (hanya akaun perseorangan sahaja dibenarkan).
  • 3. Apakah implikasi pencen di bawah skim B jika tidak dituntut selama 3 bulan atau lebih?

    Sekiranya dalam tempoh 3 bulan berturut-turut bayaran pencen di bawah Skim B tidak dituntut, bayaran tersebut akan luput dan bayaran pencen bagi bulan seterusnya akan terhenti. Pesara perlu melaporkan kepada pihak KWAP untuk mengaktifkan semula akaun tersebut bagi membolehkan bayaran pencen disambung semula.

  • 4. Bolehkah pencen dituntut oleh orang selain dari pesara / penerima pencen itu sendiri?

    Boleh sekiranya diluluskan pelantikan wakil diri oleh Bahagian Pencen. Pelantikan wakil diri ini diberi kepada pesara yang uzur dan mempunyai akaun bersama. Wakil mestilah pemegang akaun bersama pesara/ penerima pencen itu.

  • 5. Apakah prosedur sekiranya pesara ingin menukar dari skim B ke skim A berwakil?

    Permohonan boleh dibuat dengan mengisi borang JPA.BP.SKP.B08 – Permohonan Pelantikan Wakil Skim A dengan dilampirkan bersekali salinan kad pengenalan wakil yang dilantik.

  • 6. Bagaimana prosedur untuk memohon bayaran bantuan mengurus jenazah?

    Permohonan boleh dibuat dengan melengkapkan borang Bantuan Mengurus Jenazah
    https://www.jpapencen.gov.my/borang/bmj/Borang_BMJ-BM-2023.pdf

  • 7. Senarai bank yang menyertai sistem pembayaran pencen melalui bank.

    1. Bank Muamalat (M) Berhad
    2. Malayan Banking Berhad (Maybank)
    3. Bank Simpanan Nasional
    4. Affin Bank Berhad
    5. CIMB Bank Berhad
    6. Bank Islam Malaysia Berhad
    7. Public Bank Berhad
    8. Alliance Bank Berhad
    9. RHB Bank Berhad
    10. HSBC Bank Malaysia Berhad
    11. Bank Kerjasama Rakyat (Malaysia) Berhad
    12. Hong Leong Bank Berhad
    13. Agro Bank Berhad
  • 8. Bolehkah pesara di bawah Skim B bertukar kepada Skim A?

    Boleh. Sila isi borang perlantikan wakil Skim A (JPA.BP.SKP.B08) yang boleh dimuat turun di www.jpapencen.gov.my

Pemberian Ex-Gratia Kematian

  • 1. Apakah Ex-Gratia Kematian?

    Ex-Gratia Kematian adalah pemberian Kerajaan kepada tanggungan penjawat awam yang meninggal dunia dalam perkhidmatan

  • 2. Apakah tujuan pemberian Ex-Gratia Kematian?

    Bagi membantu tanggungan penjawat awam yang meninggal dunia dalam tempoh tidak lebih 240 bulan perkhidmatan.

  • 3. Siapakah yang layak diberikan Ex-Gratia Kematian?

    Penjawat Awam sama ada sementara atau tetap yang memilih Skim Pencen atau Skim Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP). Penjawat Awam ini merangkumi Perkhidmatan Awam Persekutuan, Perkhidmatan Negeri, Pihak Berkuasa Berkanun dan Pihak Berkuasa Tempatan.

  • 4.Siapakah yang layak menerima Ex-Gratia Kematian?

    Ex-Gratia Kematian akan diberikan kepada balu/ duda/ anak/ ibu/ bapa yang layak. Walau bagaimanapun, Ex-Gratia Kematian ini tidak diberikan kepada kes-kes kematian yang disahkan akibat daripada membunuh diri.

  • 5. Berapakah jumlah pemberian Ex-Gratia Kematian?

    Pemberian Ex-Gratia Kematian adalah berasaskan kepada tempoh perkhidmatan yang boleh dimasuk kira seperti berikut:

    Tempoh Perkhidmatan (Bulan) Pembayaran Ex-Gratia Kematian (RM)
    ≤ 60 150,000
    61 hingga 120 100,000
    121 hingga 180 75,000
    181 hingga 240 50,000
  • 6. Bagaimana pembayaran Ex-Gratia Kematian dibuat?

    Pembayaran Ex-Gratia Kematian dibuat secara sekaligus kepada waris yang layak.

  • 7. Adakah Ex-Gratia Kematian menggantikan Ex-Gratia Terbitan/ Ex- Gratia Bencana Kerja?

    Tidak. Ex-Gratia Kematian adalah tambahan kepada faedah persaraan yang sedia ada.

  • 8. Adakah waris pegawai perlu memohon bagi pemberian Ex-Gratia Kematian?

    Pemberian Ex-Gratia Kematian kepada penjawat awam yang memilih skim pencen akan diproses bersekali dengan permohonan faedah persaraan terbitan. Bagi penjawat awam yang memilih skim KWSP, permohonan perlu dikemukakan oleh Ketua Jabatan kepada Bahagian Pencen, Jabatan Perkhidmatan Awam. Tatacara permohonan dan borang berkaitan diperincikan dalam CERAIAN PP.1.2.8 Pemberian Ex-Gratia Kematian Sekaligus Kepada Waris Yang Layak Bagi Anggota Yang Meninggal Dunia Dalam Perkhidmatan.

Pemberian Wang Tunai Gantian Cuti Rehat (GCR)

  • 1. Apakah award wang tunai GCR?

    Award wang tunai GCR adalah wang tunai yang diberi kepada Anggota Perkhidmatan Awam yang tidak berpeluang menghabiskan cuti rehat disebabkan kepentingan perkhidmatan apabila bersara kelak.

  • 2. Apakah yang dimaksudkan pemberian awal award wang tunai GCR?

    Pemberian awal award wang tunai GCR adalah inisiatif yang membenarkan seseorang pegawai menebus jumlah GCR yang telah dikumpulkan kepada wang tunai semasa dalam perkhidmatan, tertakluk kepada syarat-syarat yang ditetapkan.

  • 3. Bagaimanakah pengiraan pemberian awal award wang tunai GCR ini dilaksanakan?

    1/30 x (gaji hakiki + *imbuhan tetap) x 90 hari

    • Imbuhan Tetap Jawatan Utama
    • Imbuhan Tetap Keraian
    • Imbuhan Tetap Khidmat Awam
    • Imbuhan Tetap Perumahan

  • 4. Apakah syarat-syarat kelayakan pemberian awal award wang tunai GCR?

    Syarat-syarat yang perlu dipatuhi sebelum memohon pemberian awal award wang tunai 90 hari ialah:

    1. Tempoh perkhidmatan yang boleh dimasuk kira hendaklah tidak kurang daripada 15 tahun, tertakluk kepada Peraturan 5, 6 dan 7, Peraturan-Peraturan Pencen 1980;
    2. Telah mencapai umur 45 tahun, sebagaimana yang diperuntukkan dalam Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 13 Tahun 2002: Dokumen Tarikh Lahir Pegawai Awam;
    3. Jumlah cuti rehat yang terkumpul sebelum penebusan hendaklah sekurang-kurangnya 90 hari;
    4. Bebas daripada sebarang prosiding jenayah atau tindakan tatatertib;
    5. Mendapat perakuan daripada Ketua Jabatan; dan
    6. Pemberian awal award wang tunai GCR hanya boleh dibuat SEKALI sahaja sepanjang perkhidmatan.
  • 5. Adakah saya dibenarkan untuk membuat permohonan semula sekiranya permohonan terdahulu tidak diluluskan atau ditolak?

    Ya. Sekiranya telah memenuhi syarat di atas.

  • 6. Adakah saya dibenarkan untuk membuat permohonan baharu sekiranya permohonan GCR 80 hari telah diluluskan?

    Tidak. Pemberian awal award wang tunai GCR hanya boleh dibuat SEKALI sahaja sepanjang perkhidmatan.

  • 7. Adakah saya dibenarkan membuat permohonan pemberian awal award wang tunai lebih/ kurang daripada 90 hari?

    Tidak. Jumlah pemberian awal award GCR ditetapkan sebanyak 90 hari sahaja.

  • 8. Adakah saya akan dibayar jumlah GCR sebanyak 180 hari apabila bersara walaupun telah mendapat kelulusan pemberian awal award wang tunai GCR sebanyak 90 hari?

    Tidak. Pembayaran GCR apabila bersara kelak adalah berasaskan kepada baki jumlah cuti rehat yang telah dikumpulkan, terhad kepada jumlah keseluruhan 180 hari sepertimana yang dinyatakan dalam Ceraian PP.1.3.1: Pemberian Award Wang Tunai Gantian Cuti Rehat (GCR).

  • 9. Bagaimanakah cara untuk memohon pemberian awal award wang tunai GCR?

    Permohonan pemberian awal award wang tunai GCR perlu dibuat melalui Ketua Jabatan dan dikemukakan kepada Bahagian Pencen, Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA).

    Tatacara permohonan pemberian awal award wang tunai GCR dijelaskan melalui Ceraian PP.1.3.4: Pemberian Awal Award Wang Tunai Gantian Cuti Rehat.

  • 10. Adakah lebihan GCR masih boleh ditukar kepada cuti rehat pada tahun persaraan?

    Ya.Tatacara permohonan kebenaran GCR digunakan sebagai cuti rehat pada tahun persaraan dijelaskan melalui Ceraian PP.1.3.3: Kebenaran Gantian Cuti Rehat Melebihi 180 Hari Digunakan Sebagai Cuti Rehat Pada Tahun Persaraan.melalui Ceraian PP.1.3.3: Kebenaran Gantian Cuti Rehat Melebihi 180 Hari Digunakan Sebagai Cuti Rehat Pada Tahun Persaraan.

  • 11. Adakah jabatan boleh mengenakan/ menetapkan syarat tambahan selain yang telah ditetapkan dalam PP.1.3.4?

    Ya, tertakluk kepada pertimbangan Ketua Jabatan untuk mengenakan/ menetapkan syarat tambahan.

  • 12. Adakah pegawai yang memilih Skim KWSP layak membuat penebusan awal award wang tunai GCR sekiranya syarat-syarat seperti yang ditetapkan telah dipenuhi?

    Ya. Pegawai yang memilih Skim KWSP juga layak membuat penebusan awal award wang tunai GCR sekiranya syarat-syarat seperti yang ditetapkan telah dipenuhi.

    Nota:
    Pengiraan GCR bagi pegawai yang memilih Skim KWSP bermula 1 November 2004.

Tanggungjawab Ketua Jabatan

  • 13. Apakah peranan dan tanggungjawab Ketua Jabatan dalam urusan pemberian awal award wang tunai GCR?

    Ketua Jabatan hendaklah :-

    1. Memastikan pengumpulan GCR yang dibuat sepanjang tempoh perkhidmatan adalah betul dan teratur sepertimana dikehendaki oleh ceraian yang sedang berkuatkuasa;
    2. Memastikan bukti pengumpulan GCR dicatat dan disahkan (tandatangan dan tarikh pengesahan) dalam buku kenyataan cuti pegawai sepanjang tahun perkhidmatan;
    3. Memastikan GCR yang dikumpulkan hendaklah sekurang-kurangnya 90 hari;
    4. Merekodkan kelulusan penebusan awal award wang tunai GCR dalam Buku Perkhidmatan Kerajaan (BPK) pegawai seperti berikut:
      “Pegawai telah diluluskan permohonan pemberian awal award wang tunai GCR pada …………………………… [nyatakan tarikh kelulusan Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia (JPA)] berjumlah RM ……………….”.;
    5. Menggunakan aplikasi Sistem Pengiraan GCR yang boleh dimuat turun di portal www.jpapencen.gov.my untuk tujuan pengiraan GCR yang tepat di akhir perkhidmatan; dan
    6. Mengemukakan permohonan pemberian awal bersekali dengan salinan BPK dan salinan Kenyataan Cuti yang disahkan kepada Bahagian Pencen, JPA.
  • 14. Adakah kelulusan pemberian awal award wang tunai GCR oleh Bahagian Pencen, JPA akan terbatal sekiranya didapati pegawai tidak memenuhi syarat-syarat yang telah ditetapkan/ dikenakan prosiding jenayah atau tindakan tatatertib?

    Ya. Pihak Kementerian/ Jabatan hendaklah memaklumkan kepada Bahagian Pencen, JPA sekiranya didapati pegawai tidak memenuhi syarat-syarat yang telah ditetapkan/ dikenakan prosiding jenayah atau tindakan tatatertib selepas mendapat kelulusan daripada Bahagian Pencen, JPA. Bahagian Pencen, JPA akan membatalkan kelulusan yang telah diberikan dan akan memaklumkan kepada Kementerian/ Jabatan berkenaan pembatalan kelulusan tersebut.

Pengecualian Cukai bagi pemberian awal award wang tunai GCR

15. Adakah pemberian awal award wang tunai GCR mendapat pengecualian cukai?

Ya. Kementerian Kewangan melalui surat rujukan MOF.TAX(S)700-1/3/14 JLD.3(SK.2)(10) bertarikh 13 September 2023 telah bersetuju meluluskan pengecualian cukai pendapatan ke atas pengeluaran awal pemberian awal award wang tunai GCR kepada Anggota Perkhidmatan Awam yang layak.

Bagi penjawat awam yang telah membayar cukai pendapatan ke atas pengeluaran awal award wang tunai GCR yang diterima pada tahun 2022, permohonan bayaran balik cukai boleh dibuat secara terus kepada Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDNM).

Pengecualian ini turut dipanjangkan kepada semua Perkhidmatan Awam Negeri, Pihak Berkuasa Berkanun dan Pihak Berkuasa Tempatan tertakluk kepada penerimaan pakai surat edaran yang dikeluarkan oleh Jabatan Perkhidmatan Awam berhubung pengeluaran awal award wang tunai GCR oleh pihak berkuasa masing-masing.

Perkhidmatan Awam Negeri, Pihak Berkuasa Berkanun dan Pihak Berkuasa Tempatan

  • 16. Adakah kemudahan pemberian awal award wang tunai GCR ini dipanjangkan kepada semua Perkhidmatan Awam Negeri, Pihak Berkuasa Berkanun dan Pihak Berkuasa Tempatan?

    Pelaksanaan pemberian awal award wang tunai GCR adalah tertakluk kepada penerimaan Ceraian PP.1.3.4 oleh Pihak Berkuasa masing-masing.

    Ketua Jabatan Pihak Berkuasa berkenaan yang menerima pakai Ceraian PP.1.3.4 hendaklah mempertimbangkan permohonan yang diterima dan membuat pembayaran pemberian awal award wang tunai GCR pegawai masing-masing.

  • 17. Siapakah yang akan melaksanakan kelulusan dan pembayaran awal award wang tunai GCR bagi pegawai lantikan Perkhidmatan Awam Negeri, Pihak Berkuasa Berkanun dan Pihak Berkuasa Tempatan?

    Bagi pegawai lantikan Perkhidmatan Awam Negeri, Pihak Berkuasa Berkanun dan Pihak Berkuasa Tempatan, kelulusan dan pembayaran awal award wang tunai ini akan dilaksanakan oleh Perkhidmatan Awam Negeri, Pihak Berkuasa Berkanun dan Pihak Berkuasa Tempatan masing-masing.

  • 18. Siapakah yang akan melaksanakan kelulusan dan pembayaran awal award wang tunai GCR bagi pegawai lantikan Persekutuan yang ditempatkan ke Jabatan/ Agensi Negeri?

    Bagi pegawai lantikan Persekutuan yang ditempatkan ke Jabatan/ Agensi Negeri, kelulusan akan diuruskan oleh Bahagian Pencen, JPA manakala pembayaran akan diuruskan oleh Jabatan/ Agensi Negeri dengan menggunakan peruntukan daripada Kementerian Kewangan Malaysia.

Soalan Lazim

PENCEN, Soalan Lazim, Faq

Baca selanjutnya: Pencen - Urusan Pembayaran

  • Hits: 9081

Pencen - Pertanyaan Umum

Soalan Lazim

Pertanyaan Umum

  • 1. Saya adalah seorang pesara / penerima pencen terbitan dari Angkatan Tentera Malaysia (ATM), dimanakah saya boleh menyemak status permohonan saya?

    Bagi faedah persaraan/ terbitan pesara ATM, status permohonan boleh disemak di Jabatan Hal Ehwal Veteran di http://www.jhev.gov.my/ atau alamat seperti berikut:

    Bahagian Pencen Jabatan Hal Ehwal Veteran

    Tingkat 8, Bangunan TH Perdana 101

    Jalan Sultan Ismail

    50250 Kuala Lumpur

    No. Tel : 03-2050 8000

  • 2. Di manakah boleh saya menyemak baki pinjaman perumahan saya?

    Semakan berkenaan pinjaman perumahan boleh dibuat terus ke Lembaga Pembiayaan Perumahan Sektor Awam (LPPSA) di laman sesawang http://www.lppsa.gov.my atau di alamat seperti berikut :

    No 9, Kompleks Kementerian Kewangan Persiaran Perdana, Presint 2

    Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan 62592 Putrajaya

  • 3. Bagaimanakah untuk bayaran balik pinjaman perumahan dibuat melalui potongan ganjaran/ pencen bulanan?

    Potongan ganjaran/ pencen bulanan untuk bayaran balik pinjaman perumahan akan dilakukan oleh Bahagian Pencen atas arahan dari pihak LPPSA. Pesara boleh merujuk kepada LPPSA untuk mengeluarkan surat arahan potongan pencen.

  • 4. Bagaimana pesara boleh memaklumkan pertukaran alamat?

    Pemakluman pertukaran alamat boleh dilakukan sama ada dengan melengkapkan borang melalui pautan ini :http://www.jpapencen.gov.my/borang/PDF/UMUM/JPA.BP.UMUM.B05.pdf (borang yang telah lengkap diisi boleh dikemukakan ke alamat Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.) atau hadir ke kaunter-kaunter berikut untuk terus berurusan :

    1. Kaunter JPA4U, Jabatan Pekhidmatan Awam, Blok C2, Kompleks C di Putrajaya;
    2. Kaunter Khidmat Pelanggan Urusan Persaraan Kumpulan Wang Persaraan (Diperbadankan) KWAP Cyberjaya;
    3. Kaunter Bahagian Pencen JPA, Cawangan Sabah, Kota Kinabalu; dan
    4. Kaunter Bahagian Pencen JPA, Cawangan Sarawak, Kuching
  • 5. Apa kelebihan kad pesara?

    Kad Pesara membolehkan pesara dan tanggungan yang layak untuk mendapatkan kemudahan rawatan percuma di klinik / hospital kerajaan. Selain itu, ia juga boleh digunakan untuk mendapatkan potongan bagi pembelian tiket di Keretapi Tanah Melayu. Senarai diskaun yang layak bagi pesara yang memiliki kad pesara boleh diperolehi di laman web KPDNKK.

  • 6. Berapakah umur persaraan wajib bagi anggota perkhidmatan awam?

    Umur persaraan wajib (genap umur) anggota perkhidmatan awam adalah 55/ 56/ 58 atau 60 tahun tertakluk kepada opsyen umur persaraan yang dipilih anggota.

  • 7. Bilakah seseorang anggota sektor awam boleh memohon persaraan pilihan?

    Anggota berpencen yang telah berumur 40 tahun dan mempunyai tempoh perkhidmatan yang boleh dimasukira tidak kurang daripada 10 tahun boleh memohon persaraan pilihan dengan mengemukakan dokumen/ permohonan melalui Ketua Jabatan anggota berkhidmat. Kelayakan untuk menerima faeadah persaraan adalah seperti berikut;

    1. Jika seseorang pegawai itu dilantik sebelum 12.4.1991, bayaran ganjaran dan GCR akan dibayar pada tarikh persaraannya manakala bayaran pencen layak diterima apabila mencapai umur 45 tahun bagi perempuan/ 50 tahun bagi lelaki; dan
    2. Bagi lantikan pada atau selepas 12.4.1991, bayaran ganjaran dan GCR akan dibayar pada tarikh persaraan manakala pencen bulanan akan dibayar apabila mencapai umur 55 tahun bagi lelaki atau perempuan.
  • 8. Berapakah amaun pencen terendah?

    Pencen terendah bagi perkhidmatan yang boleh dimasukira tidak kurang daripada 25 tahun (300 bulan) ialah RM1,000 yang berkuatkuasa mulai 1 Januari 2018.

  • 9. Apakah pencen maksima?

    Pencen maksima adalah tempoh perkhidmatan yang mempunyai tempoh 30 tahun atau lebih (360 bulan) yang boleh diambilkira. Formula bagi pengiraan pencen maksima adalah 3/5 atau 60 peratus dari gaji akhir Pegawai/ Pekerja.

  • 10. Saya telah menerima kurniaan pingat dari istana, bolehkah saya menuntut bayaran balik pembelian pakaian istiadat dan tuntutan lain yang berkaitan?

    Berkenaan dengan tuntutan bayaran balik pakaian istiadat, sila rujuk kepada Bahagian Istiadat Jabatan Perdana Menteri di talian 03-8872 6670 / 6672 atau 03-8000 8000, 1MOCC.

  • 11. Di manakah urusan pesara boleh diuruskan selain di JPA Putrajaya?

    KWAP, Cyberjaya

    Kumpulan Wang Persaraan (Diperbadankan)
    Jabatan Perkhidmatan Persaraan,
    Aras 2, Skytech Tower 2,
    MKN Embassy Techzone,
    Jalan Teknokrat 2, Cyber 4,
    63000 Cyberjaya, Selangor

    Telefon: 03 - 8887 8777

    Emel: Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.



    Bahagian Pencen Cawangan Sabah, JPA

    Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia,
    Bahagian Pencen Cawangan Sabah,
    Aras 1, Blok A,
    Kompleks Pentadbiran Kerajaan Persekutuan Sabah,
    Jalan UMS - Sulaman, Likas
    Peti Surat No 2061
    88450 Kota Kinabalu
    Sabah

    Tel : 088 488661 / 088 488662 / 088 488663
    Fax : 088 488664 / 088 488665



    Bahagian Pencen Cawangan Sarawak, JPA

    Jabatan Perkhidmatan Awam,
    Bahagian Pencen Cawangan Sarawak,
    Aras 2, Bangunan Marzuki, Lot 1656 Seksyen 65,
    Jalan Tun Dato' Patinggi Hj. Abdul Rahman Yaakub, Petrajaya,
    93050 Kuching
    Sarawak.

    Tel : 082 241144 / 082 251818 / 082 252493 / 082-234981
    Fax : 082 250126

  • 12. Adakah ibu seorang pegawai/ pekerja bujang dan telah meninggal dunia boleh menerima pencen terbitan?

    Tidak boleh. Hanya balu/ duda dan anak yang layak sahaja boleh menerima pencen terbitan.

  • 13. Saya pernah membuat tuntutan ke atas kemudahan perubatan ke atas diri saya, pasangan, anak-anak dan ibu bapa saya semasa saya masih sedang berkhidmat. Adakah segala tuntutan perubatan atau perbelanjaan yang pernah dibuat oleh saya semasa sedang berkhidmat ini akan ditolak semasa perkiraan ganjaran persaraan saya semasa hendak bersara kelak?

    Tidak. Tiada sebarang amaun daripada ganjaran persaraan ditolak ke atas segala tuntutan atau perbelanjaan yang pernah dituntut oleh penjawat awam semasa sedang berkhidmat.

  • 14. Adakah saya tidak layak pencen jika berkhidmat kurang dari 25 tahun?

    Tidak benar. Semua penjawat awam layak pencen dengan syarat jawatan tetap, sah jawatan, diberi Pemberian Taraf Berpencen (PTB) dan bersara di bawah undang-undang pencen.

  • 15. Adakah pegawai yang meletak jawatan layak menerima pencen?

    Pegawai yang meletak jawatan atau dibuang kerja, tiada sebarang faedah persaraan diberikan. Perkhidmatan lepas hanya boleh diambilkira dan dicantumkan jika dilantik semula ke jawatan tetap selepas tahun 2012.

Soalan Lazim

PENCEN, Soalan Lazim, Faq

Baca selanjutnya: Pencen - Pertanyaan Umum

  • Hits: 11979

Pencen - Urusan Persaraan

Soalan Lazim

Urusan Persaraan

  • 1. Apakah peranan dan tanggungjawab seorang bakal pesara?

    Bakal pesara perlu memastikan Jabatan mengemukakan dokumen persaraan yang lengkap ke KWAP tidak lewat 3 bulan sebelum tarikh persaraan untuk membolehkan faedah persaraan dibayar dalam masa yang sepatutnya.

  • 2. Apakah yang perlu dilakukan sekiranya terdapat kenaikan pangkat, pergerakan gaji atau sebarang perubahan kepada perkhidmatan dan gaji akhir setelah bersara?

    Pesara perlu memastikan Jabatan akhir mengemukakan kenyataan perkhidmatan yang telah dikemaskini ke KWAP untuk hitung semula faedah persaraan.

  • 3. Adakah tempoh perkhidmatan sandaran boleh diambilkira untuk tujuan pengiraan faedah persaraan?

    Tempoh perkhidmatan yang tidak boleh diambilkira ialah tempoh perkhidmatan berstatus sandaran, kontrak, sangkut dan sambilan.

  • 4. Bilakah ganjaran dan pencen akan dibayar bagi persaraan Atas Sebab Kesihatan (ASK)?

    Tarikh kuatkuasa ASK ialah sehari selepas ianya diluluskan. Bayaran ganjaran dan Gantian Cuti Rehat (GCR) jika ada akan dibayar dalam tempoh 21 hari dari tarikh persaraan dan pencen bulanan pula dalam tempoh 30 hari.

  • 5. Apakah yang perlu dilakukan oleh ahli keluarga sekiranya pegawai meninggal dunia semasa dalam perkhidmatan?

    Ahli keluarga/ waris/ tanggungan gemulah (pegawai yang meninggal dunia) perlu menghubungi Jabatan akhir dan menyerahkan semua dokumen yang diperlukan bagi memastikan Jabatan akhir dapat mengemukakan dokumen pencen terbitan kepada Bahagian Pencen, JPA dalam tempoh masa 7 hari dari tarikh kematian gemulah. Bagi permohonan Bantuan Mengurus Jenazah (BMJ) sebanyak RM3,000 pula ianya hendaklah dituntut daripada Jabatan terakhir gemulah.

  • 6. Apakah yang perlu dilakukan sekiranya berlaku kematian dalam persaraan dan masih terdapat balu / duda atau anak yang masih layak menerima pencen terbitan?

    Ahli keluarga/ waris/ tanggungan gemulah (pegawai yang meninggal dunia) perlu menyerahkan semua dokumen yang diperlukan kepada KWAP secepat mungkin supaya proses pemindahan pencen terbitan kepada balu/ duda/ anak-anak yang layak dapat dibuat dengan segera. Ini juga termasuk dengan dokumen permohonan Bantuan Mengurus Jenazah (BMJ) sebanyak RM3,000 dan dihantar kepada KWAP.

  • 7. Apakah yang perlu dilakukan sekiranya penerima pencen melanjutkan pengajian ke peringkat ijazah pertama?

    Penerima pencen yang melanjutkan pengajian ke ijazah pertama perlu mengisi borang Pengesahan Anak Belajar di Institusi Pengajian Tinggi (IPT) - JPA.BP.SPT.B03a dan mengemukakannya ke KWAP untuk pengemaskinian maklumat.

  • 8. Adakah balu / duda yang dikahwini dalam persaraan layak menerima faedah terbitan?

    Balu/duda/anak hasil perkahwinan dalam persaraan layak untuk menerima pencen terbitan terhad kepada baki dari 20 tahun dari tarikh persaraan.

  • 9. Adakah balu / duda yang dikahwini selepas penswastaan syarikat layak menerima faedah terbitan?

    Kelayakan bagi balu / duda yang dikahwini selepas penswastaan syarikat layak untuk menerima pencen terbitan adalah terhad sehingga 20 tahun dari tarikh penswastaan.

  • 10. Sekiranya seorang anggota agensi yang diswastakan telah memilih skim A (skim gaji ala kerajaan), adakah beliau boleh memilih untuk menukar ke skim B (gaji ala syarikat)?

    Boleh bertukar ke Skim B dalam tempoh 2 tahun dari tarikh penswastaan syarikat tersebut.

  • 11. Apakah Gantian Cuti Rehat (GCR)?

    Gantian Cuti rehat adalah Award wang tunai yang diberi kepada Anggota Perkhidmatan Awam yang tidak berpeluang menghabiskan cuti rehat disebabkan kepentingan perkhidmatan.

  • 12. Bilakah GCR berkuatkuasa?

    Award Gantian Cuti Rehat telah berkuatkuasa mulai 1 Januari 1974 melalui Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 1/1974 dan hanya diberi kepada Anggota Perkhidmatan Awam yang bersara pada atau selepas 1 Januari 1974.

  • 13. Siapakah yang layak menerima GCR?

    Award Gantian Cuti Rehat hanya diberikan kepada Anggota Tetap (termasuk pegawai dalam tempoh percubaan) dan Anggota Sementara dalam Perkhidmatan Awam yang bersara di bawah Akta Pencen 1980.

  • 14. Siapakah yang tidak layak menerima GCR?

    Award Gantian Cuti Rehat tidak diberikan kepada pegawai yang meletakkan jawatan atau pegawai yang dikenakan tindakan tatatertib buang kerja.

  • 15. Bagaimana pengumpulan cuti dibuat?

    Pengumpulan cuti bagi tujuan gantian cuti rehat adalah mengikut peruntukan para 21(1) Peraturan Pencen 1980, Pekeliling Perkhidmatan (yang berkaitan) dan Perintah Am Bab C.

  • 16. Formula pengiraan GCR?

    Formula GCR adalah seperti berikut :
    1/30 X cuti rehat terkumpul (hari) X (gaji akhir + * imbuhan tetap )

    *Imbuhan tetap adalah =

    1. Imbuhan Tetap Jawatan Utama
    2. Imbuhan Tetap Perumahan (ITP)
    3. Imbuhan Tetap Keraian (ITK)
    4. Imbuhan Tetap Khidmat Awam (ITKA)

    Tertakluk maksimum 180 hari

  • 17. Jabatan manakah yang membayar GCR?

    Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) adalah bertanggungjawab meluluskan dan membayar 'Award' Gantian Cuti Rehat kepada pesara perkhidmatan awam persekutuan manakala pesara perkhidmatan awam negeri, badan berkanun dan pihak berkuasa tempatan akan dibayar oleh Jabatan akhir mereka berkhidmat.

  • 18. Bilakah bayaran GCR dibuat?

    Pembayaran GCR akan dibuat dalam tempoh 21 hari dari tarikh persaraan pegawai.

  • 19. Apakah kelayakan anak bagi pasangan yang berkahwin dalam perkhidmatan untuk menerima pencen terbitan?

    Bagi pasangan yang berkahwin semasa dalam perkhidmatan, kelayakan anak adalah sehingga mencapai umur 21 tahun atau berkahwin yang mana terdahulu, atau sehingga tamat pengajian di peringkat ijazah pertama.

  • 20. Bolehkah pegawai/ pekerja mengumpul semua cuti rehat di tahun akhir perkhidmatan supaya dapat dikumpul untuk Gantian Cuti Rehat (GCR)?

    Pegawai/ pekerja boleh mengumpul cuti rehat maksimum tahun akhir mengikut kelayakan cuti rehat tahunannya.

  • 21. Di manakah dokumen persaraan perlu dihantar?

    Dokumen persaraan boleh dihantar ke:
    Kumpulan Wang Persaraan (Diperbadankan)
    Jabatan Perkhidmatan Persaraan,
    Aras 2, Skytech Tower 2,
    MKN Embassy Techzone,
    Jalan Teknokrat 2, Cyber 4,
    63000 Cyberjaya, Selangor

  • 22. Bagaimanakah saya boleh mendapatkan borang permohonan Bantuan Mengurus Jenazah (BMJ)?

    Borang permohonan boleh dimuat turun di www.jpapencen.gov.my atau di pautan  https://www.jpapencen.gov.my/borang/bmj/Borang_BMJ-BM-2023.pdf dan informasi lanjut mengenai BMJ ini adalah seperti di pautan http://www.jpapencen.gov.my/bmj.html

  • 23. Bagaimana saya boleh mendapatkan maklumat dan berita terkini mengenai urusan persaraan dan perkara yang berkaitan dengannya?

    Layari www.jpapencen.gov.my dan like Facebook kami iaitu Bahagian Pencen JPA.

  • 24. Bagaimanakah prosedur menggantikan kad pesara yang hilang?

    Kad pesara boleh dibuat di kaunter Khidmat Pelanggan Urusan Persaraan Kumpulan Wang Persaraan (Diperbadankan) KWAP Cyberjaya atau kaunter JPA4U, Jabatan Pekhidmatan Awam, Blok C2, Kompleks C di Putrajaya.

  • 25. Adakah terdapat tempoh tertentu dalam menuntut Bayaran Mengurus Jenazah (BMJ)?

    Permohonan BMJ perlu dikemukakan dalam tempoh 12 bulan dari tarikh kematian pesara.

  • 26. Saya seorang penjawat awam yang mengurus pencen pegawai/ anggota di Jabatan kami. Apakah nombor telefon dan emel yang boleh dihubungi?

    Sila hubungi talian 03-8887 8777 atau emelkan kepada Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya..

  • 27. Apa perlu waris lakukan apabila pesara atau penerima pencen meninggal dunia dan tidak lagi mempunyai waris yang layak menerima pencen terbitan?

    Jika pesara ataupun penerima pencen meninggal dunia dan tiada orang yang layak lagi untuk menerima Pencen Terbitan, waris hendaklah mengambil tindakan-tindakan berikut:

    1. Memaklumkan kepada Bahagian Pencen, JPA dengan segera tentang kematian pesara ataupun penerima pencen tersebut dan sertakan:

    1. 1 salinan sijil mati gemulah;
    2. Kad Pesara yang asal;
    3. Waran yang masih belum ditunaikan, jika berkenaan.

    2.     Bahagian Pencen, JPA akan menguruskan baki pencen (jika ada) dan bayaran akan dibuat kepada waris yang terdekat. Waris hendaklah mengemukakan 1 salinan Kad Pengenalan beliau.

Soalan Lazim

PENCEN, Soalan Lazim, Faq

Baca selanjutnya: Pencen - Urusan Persaraan

  • Hits: 9111