Thursday, 09 May 2024
01 Dhu al-Qi'dah 1445
bluegreengoldred

Organizational Development

Article available only in Malay.

*Sila klik pada soalan untuk mendapatkan jawapan

 

1. Apakah Perbezaan Di antara "Contract For Service" (CFS) dengan Contract Of Service" (COF)?

Contract Of Service (COS)
COS mengguna pakai skim perkhidmatan, gred dan kadar gaji sebagaimana yang ditetapkan di dalam Perkhidmatan Awam. Kaedah pembayaran dibuat dengan menggunakan peruntukan OS11000 / OS29000. Bagi kaedah pembayaran, terdapat dua (2) jenis peruntukan yang diguna pakai iaitu:-

  • Peruntukan OS11000 - Lantikan kontrak yang menggunakan peruntukan OS11000 mengguna pakai perjawatan sedia ada. Urusan pengisian tertakluk kepada Pihak Berkuasa Melantik seperti skim perkhidmatan gunasama yang dilaksanakan oleh Bahagian Perkhidmatan di JPA.
  • Peruntukan OS29000 - Lantikan kontrak di bawah OS29000 tidak mengguna pakai perjawatan sedia ada. Walau bagaimanapun lantikan tersebut bersandarkan kepada skim perkhidmatan dan gred jawatan serta kadar gaji yang digunakan dalam perkhidmatan awam. Sebarang pewujudan di bawah OS29000 perlu merujuk kepada Bahagian Pembangunan Organisasi untuk pertimbangan.

Contract For Service (CFS)
CFS tidak mengguna pakai sebarang skim perkhidmatan, gred jawatan, kadar gaji serta sebarang peraturan sebagaimana yang ditetapkan dalam Perkhidmatan Awam. Pelantikan CFS dipohon kepada Kementerian Kewangan bagi menetapkan syarat-syarat perkhidmatan yang tertentu.


 

Penubuhan agensi baru merujuk kepada implikasi kajian yang melibatkan pertambahan jumlah agensi di dalam sektor awam. Sebarang cadangan bagi penubuhan sesuatu agensi baru perlu dikemukakan ke Mesyuarat JKTT yang dipengerusikan oleh YBhg. Ketua Setiausaha Negara. Sekiranya diluluskan, ianya akan melibatkan penambahan satu program baru di dalam waran perjawatan.

Penubuhan Pejabat /Cawangan merujuk kepada penubuhan Pejabat /Cawangan yang juga membawa kepada perubahan/ pertambahan program di dalam waran perjawatan.

Kajian Penyusunan Organisasi melibatkan perubahan kepada struktur organisasi sedia ada di sesebuah agensi. Kajian ini memerlukan asas permohonan yang melibatkan penyediaan Pelan Strategik Organisasi atau Langkah Penjenamaan Semula daripada agensi. Kajian ini turut melibatkan perubahan aktiviti/program di dalam waran perjawatan.

Kajian Pengukuhan Perjawatan merupakan kajian yang melibatkan cadangan pewujudan jawatan tambahan/membuat perubahan butiran tanpa melibatkan perubahan struktur organisasi sesebuah agensi. Ia juga tidak meminda kedudukan aktiviti /program di dalam waran perjawatan.


 

Antara kaedah yang diguna pakai adalah seperti berikut:-

    • Relativiti dan Pariti
      Kajian keperluan perjawatan agensi berdasarkan fungsinya melalui perbandingan dengan agensi yang lebih mantap dari segi perjawatan.

    • Model
      Satu struktur yang seragam dan lengkap sebagai rujukan dan panduan bagi permohonan perjawatan.

    • Wajaran
      Teknik yang menggariskan elemen/ kriteria tertentu yang diberi nilaian/pemberat sebagai asas penetapan sesuatu keputusan.

    • Nisbah Perjawatan
      Perkadaran di antara beban tugas dengan jumlah perjawatan yang diperlukan

    • Norma Perjawatan
      Piawaian/standard yang digunakan bagi menentukan perjawatan dan struktur organisasi yang diperlukan mengikut fungsi /peranan yang telah ditentukan bagi sesuatu agensi itu.

Antara kaedah utama yang perlu dipertimbangkan dalam melaksanakan kajian adalah seperti berikut:

Kajian Perubahan Gred Jawatan Kajian Pengukuhan Perjawatan
Perbandingan Setara Nisbah perjawatan
Model Perjawatan Model Perjawatan
Wajaran Norma Perjawatan

 

Gred Utama dan Gred Khas tergolong di dalam Kumpulan Pengurusan Tertinggi namun dibezakan mengikut peranan berikut:

  • Gred Utama – Jawatan yang menjalankan fungsi pengurusan dan penggubalan dasar. Contoh: Ketua Pengarah di sesebuah Jabatan.
  • Gred Khas – Jawatan yang mengiktiraf kepakaran dan pengalaman dalam bidang-bidang khusus, tidak memainkan peranan ataupun menjalankan tugas yang bersifat pengurusan dan strategik. Contoh: Pakar Perubatan di Hospital.

 

Jawatan Terbuka diwujudkan bagi membolehkan pengisian dibuat oleh mana-mana skim perkhidmatan yang mempunyai kemahiran /kepakaran yang diperlukan dalam menjalankan sesuatu tugas. Ia turut membuka peluang kemajuan kerjaya bagi organisasi yang bersifat tertutup memandangkan pengisian jawatan tersebut adalah bersifat fleksibel. Walau bagaimanapun pewujudan Jawatan Terbuka ini tidak boleh digunakan bagi tujuan kenaikan pangkat dan pengesahan Jawatan. Bagi tujuan pengesahan kenaikan pangkat penyandang, permohonan perlu dikemukakan kepada BPO bagi menukar taraf jawatan tersebut kepada tertutup.


 

Terdapat dua (2) isu utama di dalam persoalan ini iaitu isu pengambilan kakitangan bagi mengisi jawatan pada gred kenaikan pangkat dan penyelesaian isu gred sisipan di agensi Y.

Isu I (Pengisian Jawatan Pada Gred Kenaikan Pangkat – W48)
Apabila agensi dibekalkan dengan jawatan kenaikan pangkat, Agensi terbabit perlu mengemukakan permohonan kepada BPO menerusi cawangan skim perkhidmatan bagi memohon kelulusan pengambilan kakitangan bagi mengisi jawatan di gred terbabit. Ia bagi memastikan pegawai yang dilantik berkelayakan menikmati faedah persaraan.

Isu II (Ketiadaan Gred Sisipan)
Gred sisipan merujuk kepada lapisan gred bagi sesuatu skim perkhidmatan bagi memberi peluang kemajuan kerjaya kepada penyandang seperti gred 44,48,52 dan 54. Berdasarkan kepada kes di atas, terdapat tiga (3) syor yang boleh dicadangkan kepada Agensi Y iaitu:

  • Memfleksikan jawatan sedia ada dengan gred jawatan kenaikan pangkat seperti Akauntan, Gred W41/W44;
  • Melaksanakan kenaikan pangkat ke gred sisipan menerusi kaedah Khas Untuk Penyandang iaitu Akauntan. Gred W41 berada di post W48; atau
  • Mewujudkan jawatan gred sisipan baru iaitu pewujudan jawatan Akauntan, Gred W44.
Walau bagaimanapun, semua syor yang dinyatakan perlu mempunyai asas yang kukuh untuk dipertimbangkan oleh JPA seperti wujud pertambahan beban tugas, wujud perubahan skop tugas dan sebagainya.

 

Agensi dinasihati agar membuat permohonan perjawatan baharu khususnya pada gred kenaikan pangkat. Kajian bagi pewujudan jawatan di gred kenaikan pangkat tidak akan dipertimbangkan sekiranya tiada pertambahan beban tugas yang setara dengan gred yang dipohon. JPA menerusi BPO juga tidak mengesyorkan kaedah pewujudan Jawatan Khas Untuk Penyandang (KUP) sebagai jalan penyelesaian terhadap isu perjawatan di agensi Badan Berkanun berdasarkan faktor-faktor berikut:

  • Kuasa pewujudan jawatan KUP bagi agensi berkanun hanya boleh dipertimbangkan oleh Lembaga Kenaikan Pangkat yang turut diwakili oleh pihak Kementerian Kewangan dan JPA;
  • Pewujudan jawatan KUP tanpa justifikasi beban tugas yang setara boleh memberi kesan terhadap mutu produktiviti sesebuah organisasi; dan
  • Pewujudan jawatan KUP yang dibuat tanpa pertimbangan yang teliti boleh menyebabkan berlakunya masalah kecacatan struktur di dalam organisasi sesebuah agensi.

 

Jawatan Khas Untuk Penyandang (KUP) hanya akan dibuat oleh Jabatan Perkhidmatan Awam apabila penyandang telah dinaikkan pangkat dan tidak ada jawatan yang sesuai bagi menampung penyandang tersebut. Di dalam kes di atas, jawatan KUP Pembantu Tadbir (Perkeranian/Operasi) Gred N22 tidak dapat diwujudkan kerana jawatan hakiki penyandang masih pada gred asal walaupun penyandang memangku jawatan Pembantu Tadbir (Perkeranian/Operasi) Gred N22.


 

Agensi dengan saraan diasingkan merujuk kepada agensi berkanun di yang ditubuhkan bawah peruntukan Akta Parlimen/Enakmen Negeri.

  • Agensi dengan saraan diasingkan dan dibebaskan
    Agensi dengan saraan diasingkan dan dibebaskan bermaksud agensi bebas menentukan hala tuju organisasi termasuk menguruskan sumber pendapatan, saraan (gaji dan pampasan) dan sumber manusia (perkhidmatan dan perjawatan) tanpa perlu merujuk kepada kelulusan Agensi Pusat seperti JPA. Contoh: Lembaga Urusan Tabung Haji (LUTH), Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP).
  • Agensi dengan saraan diasingkan tetapi tidak dibebaskan
    Agensi dengan saraan diasingkan tetapi tidak dibebaskan bermaksud agensi masih lagi tertakluk kepada kelulusan Agensi Pusat dalam menentukan urusan perjawatan dan skim perkhidmatan. Satusatunya agensi yang masih terlibat adalah Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN)

 

Di dalam Sistem Saraan Malaysia (SSM), skim perkhidmatan Penolong Pegawai Sains telah menetapkan bahawa syarat lantikan ke jawatan Penolong Pegawai Sains Gred C27 adalah seperti berikut:

  • Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (Gaji permulaan pada Gred C27: P1T1); atau
  • Diploma Sains (Gaji permulaan pada Gred C27: P1T1); atau
  • Diploma Teknologi Makmal (Gaji permulaan pada Gred C27: P1T5); atau
  • Diploma Kimia Industri atau Mikrobiologi (Gaji permulaan pada Gred C27:P1T6).
Oleh itu, gaji permulaan bagi calon-calon dengan kelayakan Diploma Sains dan Diploma Teknologi Makmal adalah masing-masing ditetapkan pada P1T1 dan P1T5. Sementara itu, oleh kerana kelayakan Diploma Teknologi Getah dan Plastik adalah diiktiraf setaraf dengan Diploma Kimia Industri, maka gaji permulaan bagi calon dengan kelayakan tersebut adalah pada P1T6.
Dengan pemansuhan kaedah Jadual Gaji Matriks semasa pelaksanaan kenaikan gaji pegawai awam Persekutuan di bawah SSM melalui Pekeliling Perkhidmatan Bil. 1 Tahun 2012, maka gaji permulaan bagi skim perkhidmatan Penolong Pegawai Sains berkuat kuasa mulai 1 Januari 2012 adalah seperti berikut:
  • Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (Gaji permulaan pada Gred C27: P1 RM1373.11 ); atau
  • Diploma Sains (Gaji permulaan pada Gred C27: P1 RM1373.11); atau
  • Diploma Teknologi Makmal (Gaji permulaan pada Gred C27: P1 RM1673.91); atau
  • Diploma Kimia Industri atau Mikrobiologi (Gaji permulaan pada Gred C27: P1 RM1749.12).

 

Meskipun PDRM dan ATM merupakan sebahagian daripada perkidmatan awam di Malaysia, namun ia merupakan perkhidmatan yang unik kerana ia melibatkan elemen-elemen Arahan dan Kawalan yang lebih ketat dan kompleks berbanding dengan perkhidmatan awam lain. Sehubungan itu, tidak boleh dibuat perbandingan antara perkhidmatan PDRM dan ATM dengan perkhidmatan awam yang lain.


 

KMP membolehkan Pihak Berkuasa Melantik (PBM) membuat pengambilan dari kalangan calon-calon dengan pelbagai bidang atau peringkat kelayakan akademik. Tujuan utama KMP diwujudkan adalah bagi membolehkan perolehan modal insan yang kompeten dan berprestasi tinggi bagi memenuhi keperluan perkhidmatan awam. Kategori KMP adalah seperti berikut:

  • KMP Bidang Akademik atau profesional (cth.: sains, ekonomi, Ahli Penuh Institut Akauntan Malaysia dll.);
  • KMP Peringkat Kelayakan Akademik (cth.: Ijazah Sarjana Muda, Ijazah Sarjana dll.).

 

Jawatan KUP ialah jawatan yang diwujudkan bagi mengekalkan atau menyesuaikan gred hakiki penyandang apabila berlaku perbezaan dengan hakiki jawatan yang disandarkan. Jawatan yang diwujudkan itu adalah secara KUP dan akan dimansuhkan sebaik sahaja penyandang meninggalkan jawatan tersebut. Situasi/keadaan yang membolehkan jawatan KUP ini dipohon ialah:

  • atas sebab-sebab kepentingan perkhidmatan iaitu:
    • penyandang jawatan tersebut dinaikkan pangkat sedangkan jawatannya tidak dinaik taraf; atau
    • jawatan yang disandang oleh pegawai berkenaan dinaikkan atau diturunkan tarafnya.
  • untuk menampung pegawai-pegawai yang mengisi jawatan-jawatan dalam perkhidmatan jumud; atau
  • berikutan dengan perubahan dalam dasar perkhidmatan Kerajaan hasil dari penguatkuasaan Surat Edaran JPA Bilangan 12 Tahun 2009-Pelaksanaan Kenaikan Pangkat Pegawai Kumpulan Sokongan Yang Telah Berkhidmat 15 Tahun dan Lebih Dalam Skim Perkhidmatan dan Perkhidmatan Semasa.

 

Sebagai Bahasa Kebangsaan Malaysia, Bahasa Melayu merupakan medium komunikasi utama di Malaysia. Sehubungan itu, seseorang yang dilantik ke perkhidmatan awam perlu menguasai kemahiran pembacaan, pertuturan dan penulisan dalam Bahasa Melayu supaya beliau boleh berkomunikasi secara berkesan dengan pelanggan. Penentuan tahap dan peringkat kelulusan Bahasa Melayu bagi setiap skim perkhidmatan adalah berdasarkan kepada keperluan perkhidmatan. Tahap kelulusan yang digunapakai adalah sama ada Kepujian atau Lulus manakala peringkat kelulusan adalah sama ada peringkat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), Penilaian Menengah Rendah (PMR) atau Sijil Rendah Pelajaran (SRP). Namun begitu, bagi skim perkhidmatan yang menetapkan syarat lantikan yang lebih rendah daripada PMR/SRP, syarat Bahasa Melayu yang ditetapkan hanyalah berkebolehan bertutur, membaca dan menulis dalam Bahasa Melayu dengan memuaskan.


 

Pihak Berkuasa Melantik (PBM) telah dimaklumkan mengenai isu pengambilan bagi jawatan-jawatan kritikal. Keseluruhan aspek mengenai perkara ini akan dikaji bagi memastikan tidak berlaku kekurangan tenaga sektor awam dalam tempoh pembekuan pengambilan ini. Tempoh pembekuan pengambilan baru ini berkuat kuasa mulai 20 Mei 2011 sehingga 31 Ogos 2011. Selepas tempoh berkenaan, proses pengambilan adalah seperti biasa.


 

  • Pengurusan Tertinggi : Gred JUSA C – Turus I;
  • Pengurusan dan Profesional : Gred 41 – Gred 54;
  • Kumpulan Sokongan Berkelayakan Diploma/STPM : Gred 27 – Gred 40;
  • Kumpulan Sokongan Berkelayakan SPM : Gred 17 – Gred 26; dan
  • Kumpulan Sokongan Berkelayakan PMR/SRP dan ke bawah: Gred 1 – Gred 16.

 


Skim perkhidmatan Pembantu Tadbir (Kewangan) Gred W17 menetapkan syarat lantikan minimum pada SPM di samping dua kelayakan lebih tinggi iaitu Sijil Perdagangan Malaysia dan Sijil Politeknik dalam bidang pengurusan perniagaan atau penyimpan kira-kira. Sehubungan itu, sekiranya pegawai memiliki kelayakan tersebut maka beliau boleh diberikan gaji permulaan yang lebih tinggi daripada P1T1 sepertimana dinyatakan di dalam skim perkhidmatan tersebut. Walau bagaimanapun, oleh kerana kelayakan diploma bukan merupakan syarat lantikan ke jawatan berkenaan, maka pegawai tidak boleh diberikan gaji permulaan lebih tinggi berdasarkan kelayakan diploma yang dimilikinya. Namun begitu, pegawai boleh memohon untuk mengisi jawatan Penolong Akauntan Gred W27 melalui saluran pegawai sedang berkhidmat atau melalui kaedah Kenaikan Pangkat Secara Lantikan (KPSL) dengan menggunakan kelayakan diploma perakaunan beliau kerana skim perkhidmatan Penolong Akauntan memperuntukkan diploma dalam bidang pengajian perdagangan atau pengajian perakaunan sebagai syarat lantikan ke perkhidmatan tersebut.


 

Sebarang permohonan untuk penambahan jawatan baru bagi sesebuah jabatan/ agensi perlulah mengambil kira arahan semasa Kerajaan dan melalui kaedah penempatan semula (redeployment) atau secara tukar ganti (trade-off) dengan jawatan sedia ada.


 

Iklan kekosongan jawatan perlu menyatakan syarat lantikan sepertimana yang ditetapkan oleh sesuatu skim perkhidmatan yang berkenaan. Oleh kerana skim perkhidmatan Pegawai Tadbir tidak menetapkan syarat lantikan khusus dalam bidang tertentu maka Pihak Berkuasa Melantik tidak boleh menetapkan secara khusus bidang-bidang tertentu di peringkat ijazah sarjana muda di dalam iklan jawatan tersebut. Walau bagaimanapun, tapisan secara pentadbiran boleh dibuat terhadap permohonan yang diterima.


 

Skim perkhidmatan Juruaudio Visual merupakan antara 13 skim perkhidmatan yang terlibat dalam pelaksanaan Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 1 Tahun 2011 – Kelayakan Sijil Kemahiran Malaysia Bagi Maksud Pelantikan Ke Perkhidmatan Awam yang berkuat kuasa mulai 1 Januari 2011. Berdasarkan kepada pekelililng perkhidmatan tersebut, penyandang skim perkhidmatan Juruaudio Visual yang memiliki kelayakan Sijil Kemahiran Malaysia Tahap 2 dan 3 adalah layak diberi pelarasan gaji berdasarkan syarat-syarat yang ditetapkan dalam pekeliling perkhidmatan tersebut.


 

Setiap skim perkhidmatan dalam Perkhidmatan Awam Malaysia sentiasa ditambahbaik dari masa ke semasa selaras dengan keperluan perkhidmatan dan perubahan skop fungsi bidang tugas sesuatu perkhidmatan tersebut. Oleh itu, JPA mengambil perhatian atas permohonan tersebut dan akan mempertimbangkannya sekiranya ada kajian penambahbaikan skim perkhidmatan berkenaan pada masa akan datang.


 

Pegawai Penyelaras Aduan No. Telefon Emel
Puan Salina binti Mohd Siha 03-8885 4253 This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Puan Nur Anizawaty binti Zulkifly 03-8885 4288 This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Puan Nur Hafizah binti Adam 03-8885 4187 This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Puan Syahirah binti Saad 03-8885 4960 This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

 

 
 

 

Terms and Definitions

 

TERMS

DEFINITIONS

1.

Ministry

Ministry is an organisation established to formulate policies, plan and implement programmes under the directive of a particular minister.

2.

Department

In terms of administrative structure, a department is the implementing agency for a ministry or state administration.

3.

Local Authorities

Based on the Local Government Act 1976 (Act 171), the Local Authority or Local Government is construed as any City Council, Municipal Councillor District Council, whichever applies, and with regard to the Federal Territory of Kuala Lumpur, the mayor is appointed under section 4 of the Federal Capital Act 1960 [Act 190].

4.

Programme

In the context of Outcome Based Budgeting System, a programme is defined as a classification of work which is performed by an organisation to achieve its goals. It represents the work of an agency and usually consists of a number of activities under each area of a particular programme.

5.

Activity

A set of operational tasks that constitute a programme which should be implemented to produce an output/outcome.

6.

Sub-Activity

A specific operation within an activity of which together with other sub-activities under the same activity will facilitate the achievement of the goals of these activities.

7.

Organisational Chart

  • An organisational chart or diagram showing the arrangement of programmes, activities, sub-activities and the grade as well as the number of posts available in the organisation. It also shows the lines of responsibility and span of control between staff in the organisation and the scope of their respective duties.

8.

Functional Chart

A diagram containing a description of the main tasks undertaken by an organisation.

9.

Establishment Warrants

An official document to issue by the National Budget Office, Ministry of Finance Malaysia under the Financial Procedure Act 1957 [Section 15(3)] for the purpose of approving a change to the annual establishment list used by all ministries and government departments.

10.

Approval Letter Of Establishment

A document issued to grant permission to Federal/States statutory bodies, the state government and local authorities to change their respective list of positions. It is issued by the Ministry of Finance Malaysia in accordance with article 112 of the Federal Constitution and Civil Service Directive JPA No.3423 / Part 7/ Vol.2 / 48A & B.

11.

Effective Date

A date that specified for the enforcement of any changes in the existing establishments list based on Provision Act, Cabinet Meetings decisions and Relevant Committee meeting decisions.

12.

Establishment List

 

A list which contains details of a post as follows:
  • Purpose
  • Controlling Officer
  • Details / Programme / Activity / Post
  • Title of Programme / Activity / Post
  • Job title
  • Scheme of services
  • Designated Grade
  • Salaries code
  • Scheme of Services Code
  • Number of Posts
  • Status/Type of Posts
  • Statement
  • Total number of personnel according to Purpose / Programme / Activity.

13.

Grade Promotion

Grade Promotion is a change to a higher grade to the increase in complexity of duties, responsibilities and policy changes that require advanced skills and experience.

14.

Grade Demotion

Grade Demotion is a change to a lower grade due to the decrease in the complexity of duties and responsibilities.

15.

New Post

A new post is created in an organisation where such post does not exist. It is based on the increasing workload in the organisation.

16.

Abolished Post

Abolished post is a post that is no longer exist under certain services schemes and will be abolished when the post becomes vacant.

17.

Open Post

A permanent post where the grade has been established but the post is not designated to any particular schemes of service. This post can be filled by any scheme of service as decided by specific parties. The post is created to enable the implementing agency to obtain services of qualified and suitable officers to carry out its duties and responsibilities for a certain period of time. This position shall not be used for the purposes of promotion and confirmation.

18.

Permanent Post

A fixed post that has the elements of pension and generally requires more than 10 years of service. It is filled by permanent, temporary and contract officers.

19.

Temporary Post

This post is created for the sole purpose of performing a specific task and for developing projects where the completion date is certain. This post may be filled by a temporary officer appointed temporarily, a contract officer appointed on contract-basis or a permanent officer on temporary transfer. Such posts will be abolished after the completion of tasks and projects.

20.

Tambah Sentara Post

It is a ‘reserved’ post that is non-functional and can be considered as a ‘dummy / token’ post. Its function is solely to attach an officer who is temporarily outside his / her service line, due to being seconded to statutory / international bodies or who has been transferred temporarily to a non-cadre post to his / her original service with the purpose of preserving his / her pension right as well as the service of the particular officer in his / her original service.

21.

Specific-To- Holder Post

This post is established to maintain or accommodate the intrinsic grade of the incumbent when there is a difference with the grade of the underlying posts. It is only for current to holder and will be removed as soon as the incumbent leave the post. It is created under the following circumstances:

  1. To accommodate officers who are currently filling abolished posts; or
  2. The needs of a particular service, that is after:
    • The incumbent is promoted while his / her post is not upgraded subsequently; or
    • The post held by a particular officer is upgraded or downgraded.

22.

Reserve Training Post

This post is created to safeguard the posts of officers who furthering their studies or going for training, particularly if a large number of officers is involved. The duration of training should be at least a year and the programme is well-planned and continuous.

23.

Cadre Post

This post is created in a ministry / department based on the need, but the appointment is done by the head of service not from the same ministry / department. For example, the position of nurses is created as cadre post in the Department of Orang Asli Development but the head of service is the Director General of Health. Cadre posts is established to avoid the closed, small services in a particular organisation.

24.

Group Post

This post is created to fulfil the service needs of the officer while awaiting for placement.

25.

Instrinsic Grade Of A Post

Intrinsic grade of a post is an actual level / rank that has been established for the post based on a scheme of service.

26.

Job Title

Title or name given to the post used by an organisation in implementing its activities. The job title is to determine the relationship among subordinates in the organization and to show the posts which he / she will be responsible to and which are under his / her responsibility.

27.

Details

Details in the establishment warrant is a number indicator clarifying the current position of a post in a particular activity/programme or organisation as a whole. This number is written in the content and in arranged starting from the highest to the lowest grade posts of a particular programme / activity.

28.

Restructuring

Changes in the structure and function of an organisation that affect the objectives, future direction, roles, vision or missions of a particular organisation.

29.

Strengthening Establishment

The conditions for applying to strengthen an establishment are as follow:

  • The establishment of an office in the district / new branches;
  • The establishment of a division / branch unit / new section in an organisation;and
  • The creation / abolishment / distribution of posts in the existing division / branch / unit / section which do not involve changes in the organisational structure.

30.

Establishment Of An Agency

The creation of a public sector agency based on Government decisions.

31.

Appointment Under OS29000

These are appointments which are not meant to fill any vacancies but approved by Organisational Development Division, Public Service Department and the National Budget Office, Treasury Malaysia. If the appointment is allowed, emoluments of an officer shall be paid under the provisions of OS29000.

32.

Job Description

Job description is a summary that describes the type of work and daily tasks carried out by a post.

33..

Workload

A set of tasks that are assigned and implemented at the expected level of performance based on the job description of a particular post.

34.

Job Complexity

Defined as the level of complexity to perform a task. These complications may be caused by the nature of the task, the requirements needed to perform the task, the cooperation and assistance needed to implement task, the equipment used and the skills required. Usually the complexity of a task is identified by using comparison methods.

35.

Special Grade Post

Positions that recognize the expertise and experience of individuals in specific fields. These positions are neither in the form of a management post or nor strategic.

 

Restructuring / establishment application

  1. Results / Government Directive
  2. Change in mission, vision and objective of the Agency (if applicable)
  3. Change in legislation / regulation (if any)
  4. Change in technology
  5. Increase / decrease in workload / scope
  6. Change in tasks complexity
  7. Creation of personnel norm (if applicable)
  8. Application of Model Designation (if applicable)
  9. Comparison with the relative agencies
 
  1. Federal Constitution, Article 112.
  2. Federal Constitution, Article 132.
  3. Financial Procedure Act, Section 15 (3), 1957.
  4. Minister Duties Act 1969.

Completing the study of restructuring organisations and strengthening establishments as follow:

  1. To provide consultation on organisational restructuring/strengthening establishment within four (4) weeks from the application receipt date; and
  2. To complete the organisational restructuring/strengthening establishment within four (4) months accordingly after validation and receipt of complete documents..

  1. Puan Siti Fatimah binti Mohd Daud
    03-88854267
    This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
  2. Puan Noor Azralina bt Zakaria
    03-88854239
    This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
  3. Encik Muhamad Hairil b. Mohd Yasin
    03-88854074
    This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
 

Refer in Appendix 1 (only for establishment applications)
Refer in Appendix 2 (Checklist for establishment application)

 

Terms and Definitions

 

TERMS

DEFINITIONS

1.

Service Group

Service Group is a service cluster defined by role priority, salary scales principles and academic qualification as a hiring prerequisite.

Under the provisions of the New Remuneration System (SSB) and subsequently the Malaysia Remuneration System (SSM), the public sector’s structure is divided into three (3) Service Groups namely Top Management Group, Management and Professional Group and Support Group.

2.

Top Management Group

A Service Group embodying strategic posts intended as the promotional grade from the qualified Management and Professional Group consisting of Premier Grade C and above.

3.

Management and Professional Group

A Service Group of scheme of services with a minimum entry qualification of bachelor's degree or other higher qualification recognized by the Government.

4.

Support Group

A Service Group of scheme of services with an entry qualification of diploma level or other equivalent qualification recognized by the Government.

5.

Scheme of Service

A document that contains the appointment conditions for any individual to any service in the Public Service.

6.

Integrated Schemes of Service

The Integrated Schemes of Service incorporating two or more Service Groups in a scheme of service. It combine two or more qualifications level as prerequisite for appointment.

For instance, a scheme of service that encompass Malaysian Certificate of Education (MCE) and Malaysian Higher School Certificate (MHSCE) or diploma as entry requirement.

7.

Obsolete Scheme of Service

A scheme of service which functions are no longer needed (obsolete) in the public service. A service may be abolished for the following reasons:

  1. The service is no longer required; or
  2. Service function has been taken over by other services (expanded revised function); or
  3. The service was privatized, remunerated or outsourced.

.

Source Of Power

Public Officers (Appointment, Promotion and Termination of Service) Regulations 2012 [P.U. (A)1/2012]:

5. (1) All appointments to the public service shall be in accordance with the conditions specified in the scheme of service for the time being in force.

Recognition Of Qualification

A recognized qualification or equivalent qualification is one of the main conditions for appointment to the Public Service as specified in the schemes of service.

The Precondition Of Bahasa Melayu/ Bahasa Malaysia

The Cabinet Committee in August 1968 agreed that passing the Bahasa Melayu / Bahasa Malaysia subject serves as a prerequisite for appointment in the public service.

Drafting / Improvement of Schemes of Services

  1. Application from Agency / Head of Service
  2. Policy decision / Stakeholder's directive
  1. Federal Constitution, Article 112.
  2. Federal Constitution, Article 132.
  3. Financial Procedure Act, Section 15 (3), 1957.
  4. Minister Duties Act 1969.
  5. Rules of civil Servants (Appointment, Promotion and Termination of Service) 2012, Article 5.

Completing the study as follow:

  1. Formulation of scheme of service (with a complete information) within 8 months;
  2. Amendment to the conditions provided under a scheme of service (with a complete information) within 6 months; and
  3. Consideration on exception from the conditions provided under a scheme of service within 1 month.
  1. Encik Muhammad Amal bin Abu Bakar
    03-88854240
    This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
  2. Puan Noradiana binti Mohd Ismail
    03-88854223
    This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
  3. Puan Zarina binti Zakaria
    03-8885 4237
    This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.